Lliurats els Premis UPC de sostenibilitat i CampusLAB als millors treballs de fi de grau i de màster orientats a la sostenibilitat

12/07/2024

Rosa Manyosa graduada de l'Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB), Pol Gil, titulat del doble màster universitari en enginyeria industrial i enginyeria d’organització que imparteix l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB), i Jaume Asensio, graduat de l’Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), han guanyat la primera edició dels Premis UPC de sostenibilitat i CampusLAB. Els guardons s'han lliurat el 10 de juliol en un acte presidit per la vicerectora de responsabilitat social i igualtat, Josefina Antonijuan, i pel vicerector d'Arquitectura, Infraestructures i Territori, Jordi Ros.

En aquesta edició, s’han presentat un total de quaranta-sis treballs finals d’estudis, destacant tots ells per la seva excel·lència acadèmica i la seva aportació innovadora en els seus respectius camps d'estudi.

El procés de selecció dels treballs ha constat de dues fases. La primera, la fase selectiva a partir d’una comissió d’avaluació formada per persones expertes que va seleccionar els tres treballs finalistes per a cada modalitat i categoria. Aquesta comissió ha estat representada per Gemma Cervantes (PDI del Departament d’Enginyeria Química, Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa), Àlvar Garola (PDI del Departament d'Enginyeria Civil i Ambiental, Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona), Ana Paula Motrel (consultora de sostenibilitat) i Enric Trullols (PDI del Departament de Matemàtiques, Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona). La selecció final dels treballs s’ha fet a partir d’un procés participatiu amb l’eina decidim.upc.edu . Durant la setmana del 17 al 21 de juny es va obrir la participació a tota la comunitat universitària arribant a la xifra de 479 participants que van deixar 505 suports als diferents projectes.

Rosa Manyosa Oller, graduada en Ciències i Tecnologies del Mar, ha rebut el premi en la Modalitat General al Millor Treball de Fi de Grau (TFG) de sostenibilitat "Determinació de l'activitat microbiana en sorres de platja mitjançant sistemes bioelectroquímics", dotat amb 1.000 euros. La comissió d’avaluació ha destacat el seu treball per l’aportació innovadora en el sistema de monitoratge, la incorporació de criteris de sostenibilitat en la part experimental i la seva qualitat tècnica.

Pol Gil Figuerola, graduat en Enginyeria en Tecnologies Industrials i titulat del doble màster universitari en enginyeria industrial i enginyeria d’organització, ha rebut el premi en la Categoria General TFM pel seu treball final de màster (TFM) "Optimització de la composició de les cistelles d’aliments: Aplicació de tècniques d’optimització multiobjectiu per optimitzar la composició de les cistelles d’aliments en un banc d’aliments tenint en compte criteris tècnics i socials", dotat amb 1000 €. La comissió d’avaluació ha destacat el treball per la innovació i aportació social, per la seva potencialitat de sostenibilitat, així com per la qualitat en l’ús d’eines matemàtiques.

Jaume Asensio Bosch, graduat en Enginyeria Mecànica i en Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica, ha estat reconegut en la Categoria CampusLAB TFG pel seu treball final de grau  "Disseny d'una comunitat energètica i el sistema de monitorització i control per a un Polígon d'Activitat Econòmica", dotat amb 1000 €. La comissió d’avaluació ha destacat l’interès de la temàtica del projecte, el caràcter innovador i la seva aplicabilitat en benefici de la comunitat, així com la qualitat tècnica i bona fonamentació del treball. També remarca l’ús de la metodologia livinglab en què la universitat serveix com a banc de proves per a una tecnologia de mercat.

Els premis han estat entregats per la vicerectora de responsabilitat social i igualtat, Fina Antonijuan i pel vicerector d'Arquitectura, Infraestructures i Territori, Jordi Ros. Tots dos han destacat l'alta qualitat dels treballs presentats i l'esforç dels estudiants per contribuir amb solucions innovadores i aplicacions pràctiques a avançar en els Objectius de Desenvolupament Sostenible i en la millora de la sostenibilitat als campus. Amb aquest acte es reconeix l’aprenentatge i recerca en sostenibilitat i el talent de les persones acabades de graduar que ja formen part de la comunitat Alumni UPC.