Entrevista a Heura Ventura i Enric Carrera

Entrevista a Heura Ventura, professora del Grau en Enginyeria de Tecnologia i Disseny Tèxtil de l'ESEIAAT, i Enric Carrera, director de l'INTEXTER: "La campanya de recollida de mascaretes planteja un cas pràctic i real, amb un repte molt proper a l'estudiantat i un benefici per la comunitat."

Amb motiu de la pandèmia de la COVID-19 i les instruccions de les autoritats sanitàries sobre a obligatorietat de l´ús de mascaretes, Gerència de la UPC va encarregar a INTEXTER fer un estudi per triar la mascareta existent al mercat més adequada per atendre les necessitats del personal i estudiantat de la Universitat. El model finalment triat per a ser utilitzat a la UPC és el SKUT de l’empresa ARPE d’Arenys de Munt (Barcelona). Es tracta d’una mascareta de teixit de punt circular de Polièster texturat 100 %. És aquí on l'Heura i l'Enric fan l'aportació sobre tancar el cercle del reciclatge de les mascaretes:

Com va sorgir la idea de fer una campanya de retorn de mascaretes UPC?

Un dels criteris utilitzats a l'hora de seleccionar les Mascaretes UPC, a part de les prestacions en capacitat de filtratge, respirabilitat, etc., va ser el seu potencial de reciclatge. Això era important, ja que tot i que són reutilitzables, les mascaretes tenen una vida d'ús limitada, i per tant calia pensar en què passaria un cop arribessin al fi del seu cicle de vida. Les mascaretes triades són d'un sol material, 100% polièster (a excepció de la goma de fixació a les orelles que ha de ser elàstica per tal de facilitar el seu ús posterior). Això en facilita el reciclatge. Així doncs, la gestió del residu de les mascaretes UPC ja es va considerar en el plantejament inicial

A partir d'aquí, a poc a poc va anar guanyant força la proposta d'intentar revalorar aquest residu dins de la mateixa UPC. Com més ben classificat està un residu, més fàcil és plantejar-ne una possible sortida. La idea és mirar d'apropar-nos a un model d'economia circular, gestionant el "residu" que generen aquestes mascaretes per tal de proposar una nova vida, un nou ús, un nou cicle per a aquesta matèria. D'aquí la necessitat de la campanya de retorn de les mascaretes UPC.

Què està previst fer amb les mascaretes recollides? Quantes s'han recollit fins ara i quantes se'n necessiten?

A hores d'ara, s'han recollit més de 1.800 mascaretes. De moment és una quantitat molt modesta, però esperem arribar, a la llarga, a les 10.000 unitats. Per tal de plantejar possibles sortides a les mascaretes recollides, s'ha plantejat el repte del reciclatge de les mascaretes. Esperem que les solucions proposades permetin trobar la manera més adient per a revalorar aquest residu, de manera que puguem tancar el cicle, posant a la pràctica l'economia circular.

Qui participarà en el procés de reciclatge i disseny de solucions per tancar el cicle d'economia circular?

Aquest repte del reciclatge de les mascaretes s'ha plantejat als alumnes del Màster en Disseny i Tecnologia Tèxtil de la UPC que impartim a l'ESEIAAT, com un projecte que es desenvoluparà en el marc d'una assignatura d'aquest màster, coordinada per l'Heura Ventura. Alumnes i docents, junt amb la col·laboració del professor Enric Carrera, ja hi estan treballant. En aquests moments, els estudiants ja han definit les línies potencials de recerca i estan avaluant vàries idees diferents que preferim no desvetllar fins que les propostes no estiguin més avançades.

Quin és el valor d'una iniciativa com aquesta des del punt de vista educatiu? I amb relació a la problemàtica global derivada dels residus Covid?

Des del punt de vista educatiu, el principal valor és abordar la solució d'un cas real d'economia circular, on s'han d'aplicar tant els coneixements estrictament tèxtils com els vinculats als valors de la sostenibilitat. La campanya de recollida de mascaretes planteja un cas pràctic i real amb un repte molt proper a l'estudiantat i un benefici per la comunitat; els alumnes poden veure l'aplicació directa dels coneixements adquirits i, a la vegada, col·laborar en una iniciativa que té un benefici per a la comunitat, el que resulta molt gratificant. Per tant serà una proposta en la línia del 12è ODS, que parla de "Producció i consum responsable", que esperem que sigui un exemple de bones pràctiques aplicable al reciclatge de mascaretes en altres empreses i institucions, alhora que permeti visualitzar la necessitat de fer una gestió adequada dels residus derivats de la pandèmia.