El 68% de la comunitat UPC utilitza modes de transport sostenibles o elèctrics per accedir als campus

En el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat i el Dia sense cotxes (22 de setembre), la UPC presenta les dades del patró de mobilitat associat a cada campus amb l’objectiu de convidar a tota la comunitat a reduir l’ús del vehicle privat.

El Pla UPC Sostenible 2030 fixa com a objectiu assolir que el 60% d’usuaris es desplacin amb mitjans de transport zero emissions o en Transport Públic. Aquestes dades indiquen que l’objectiu es compleix de forma global però no a tots els campus ni per a tots els perfils.

En els següents gràfics es presenta la distribució de persones usuàries (%) en funció de la categoria de mitjà de transport que utilitzen per desplaçar-se als campus (mobilitat obligada): En color blau, els modes de transport sostenible o elèctric (mobilitat activa, vehicles de mobilitat personal - VMP, transport públic i vehicle elèctric) i en color gris, els vehicles de combustibles fòssils. Les dades es mostren per a cada campus i perfil de la comunitat.

Les dades s’han obtingut a partir de l’enquesta de serveis de la UPC de l’any 2022, amb una mostra del 5% en el cas de l’estudiantat i el 25% pel col·lectiu de PAS/PDI.

Aquestes dades també es poden consultar en format interactiu en aquest enllaç

Les emissions lligades a la mobilitat

La mobilitat i el transport és un dels vectors que genera més emissions de COamb una contribució del 15% a les emissions globals (2019, IPCC) i una aportació del 30% al còmput de Catalunya (2021, Departament de Territori).

En l’àmbit de la UPC, malgrat que més de la meitat de la comunitat viatja amb transport sostenible o elèctric, la mobilitat obligada genera el 65% de les emissions. Addicionalment, el programes de mobilitat internacional de l’estudiantat outgoing representen un 6% i els viatges del PAS i PDI per assistir a reunions, congressos, etc. representen un 3%.

Aquest és el primer cop que es disposa de dades de mobilitat de tota la comunitat UPC, essent el punt de partida per dissenyar actuacions orientades a la reducció de les emissions degudes a la mobilitat.

La descarbonització del transport té un pes específic molt rellevant en la mitigació del canvi climàtic i conseqüentment en la protecció del medi ambient. Una de les maneres més efectives per reduir les emissions degudes a la mobilitat és el canvi modal del vehicle motoritzat als modes de transport actius com anar en bici i a peu.

És per això que durant la Setmana Europea de la Mobilitat animem a tota la comunitat UPC a fer el pas!

Coneixes la MobilitiApp?

Aquesta aplicació ha estat desenvolupada pel grup de recerca SISCOM de la UPC i té com a objectiu recopilar dades de mobilitat captant els moviments del teu telèfon mòbil amb total confidencialitat. D’aquesta manera es poden analitzar moltes més dades i amb més precisió. Descarrega’t l'app i contribueix en la recerca en mobilitat!

Llegeix-ne més