5a Jornada #UPCRecircula

Cap a l’ODS 12 a la UPC. Recerca, educació i acció als campus per l’economia circular.

Quan?

24/11/2020 de 12:00 a 14:00 (Europe/Madrid / UTC100)

iCal

Si el 2050 la població mundial arriba als 9.600 milions de persones, per mantenir l’actual estil de vida serà necessari l’equivalent a gairebé tres planetes. L’actual model de producció i consum de recursos té impactes ambientals i socials evidents i ja representa el principal catalitzador de la crisi climàtica i de biodiversitat del planeta. La pandèmia produïda per la Covid-19 ha evidenciat i encara ha fet més acusats aquests impactes.

A la UPC estem contribuint a un nou model de producció i consum responsable (ODS 12) desenvolupant tecnologia orientada a respondre a les necessitats globals i de l’entorn,  aportant el nostre coneixement de forma rigorosa, oberta i col·laborativa, formant a futurs professionals socialment responsables i actuant amb coherència en la gestió sostenible dels nostres campus.

L’Estratègia UPC Recircula ha definit un camí orientat a la prevenció de residus, la reutilització de recursos i el tancament de cicles materials als campus de la UPC. Cinc anys després de la seva aprovació s’inicia una nova etapa per connectar amb més força la transformació dels campus amb l’activitat acadèmica i de recerca i amplificar així l’impacte social dins i fora de la universitat.

Emplena el formulari d'inscripció a efectes de comptabilitzar el nombre d'assistents així com l'enllaç per assistir-hi i participar.

12h Benvinguda

Gemma Fargas Ribas, vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat.

12.05h Taula rodona: 10 anys per assolir l'ODS 12. Reptes 2030 en clau universitària.

• Impacte social de les universitats. Què poden aportar les universitats als ODS? Josep M. Vilalta, Secretaria executiu de l'Associació Catalana d'Universitats Públiques.
  • La brúixola de l'economia circular a Catalunya. Reptes en clau universitària. Mireia Cañellas, Departament de Territori i Sostenibilitat, Generalitat de Catalunya.
  • Oportunitats de finançament: on podem trobar recursos? Sara Borràs, promotora de Recerca i Innovació de l'àrea de recerca i innovació de la UPC.

12.25h Què està fent la UPC en economia circular. Mosaic d'experiències de recerca, acadèmiques i de gestió.

• Caps als ODS. Accions en marxa a l'Escola d'Agricultura. Anna Gras, directora de l'Escola d'Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona (EEABB)
  • Recerca sostenibilista en l'àmbit tèxtil per aportar solucions a la indústria. Enric Carrera, director de l'Institut d'Investigació Tèxtil de Terrassa (INTEXTER).
  • El bosc i la gestió de recursos, un projecte de connexió amb l'educació secundària. Lorena Mulero, investigadora del grup de recerca Exploratori dels Recursos de la Natura.
  • Necessitats de formació per a l'economia circular. Jordi Segalàs, director de l'Institut de Sostenibilitat (IS.UPC).
  • E-reuse: transició cap a un consum col·laboratiu i circular d'electrònica. Mireia Roura, investigadora del grup de recerca CNDS CNDS - Xarxes de Computadors i Sistemes Distribuïts i coordinadora d'E-reuse.
  • Reenfocant la formació en arquitectura cap a l'ODS 12. Albert Cuchí, director de l'Escola d'Arquitectura del Vallès (ETSAV).
  • Implantació d'envasos compostables en el servei de restauració del Campus Diagonal-Besòs. Miquel Vidal, coordinador d'economia circular de la Fundació Formació i Treball.

13.10h Lliurament dels Premis UPC d'economia circular

Lliurament del Premi TFG. A càrrec d'Adriana Farran, directora de l'Escola d'Enginyeria Barcelona Est. Presentació del TFG guanyador.

Lliurament del Premi TFM. A càrrec de Gemma Fargas, vicerectora de responsabilitat social i d'igualtat. Presentació del TFM guanyador.

13.25h El Hub Recircula UPC-AMB: un espai d'oportunitats per a l'economia circular

Gemma Fargas Ribas, vicerectora de responsabilitat social i igualtat de la UPC.

Muriel Botey, sotsdirectora de responsabilitat social de l'EEBE i membre del Hub Recircula UPC-AMB.

13.40h Cap a un nou pla d'acció de l'Estratègia UPC Recircula

Cinc anys d'Estratègia UPC Recircula. Mireia de Mingo, Gabinet d'Innovació i Comunitat.

Dinàmica de co-creació amb les persones participants a la Jornada per iniciar el disseny del nou full de ruta de l'Estratègia UPC Recircula.

imatge Setmana Europea de la Prevenció de Residus

Aquesta activitat forma part del cinquantenari de la UPC per celebrar els 50 anys d'història de la institució.

Organització:
La Jornada comptarà amb el suport per a l'organització del Gabinet d'Innovació i Comunitat (GIC) i de la Unitat de Suport Institucional i Relacions Externes (USIRE) del Campus Diagonal-Besòs.