Estudi QaireUPC durant les PAU

Del 8 a l'11 de juny es van dur a terme les PAU i des de la UPC es van instal·lar diverses sondes a les aules per a tenir controlada la qualitat de l'aire interior.

Projecte #QaireUPC

El projecte QaireUPC forma part de les accions de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) per fer front a la COVID-19 i tenir uns campus més protegits, i té com a objectiu fer el seguiment de la qualitat de l'aire interior de la Universitat.

En la primera fase del projecte, que va tindre lloc el primer semestre del 2021, es van avaluar diferents espais dels campus, aprofitant els dies en què hi va haver ocupació a les aules, biblioteques, laboratoris o espais de treball.

En aquesta segona fase, s’han instal·lat sondes permanents a 80 de les aules on es van dur a terme les PAU. Es tracta de sondes sense fil (tant a nivell d'alimentació com de connexió) i que subministraren dades de concentració de CO2, de temperatura i d'humitat relativa en temps real i que es poden consultar en obert al web www.upc.edu/sirena. El sistema generarà alarmes i informes a fi de detectar excessos en la concentració de CO2 a les aules

S'ha dut a terme un estudi de com va evolucionar la concentració de CO2 dins les aules on s'hi van dur a terme exàmens de la Selectivitat tenint en compte els horaris d'exàmens i la capacitat d'acollir estudiants de les diferents aules.

Aules on hi havia sondes:

L'horari de les PAU va ser aquest:

Horari8 de juny9 de juny10 de juny11 de juny
8:00-9:00 Comprovació dades alumnes Comprovació dades alumnes Comprovació dades alumnes Comprovació dades alumnes
9:00-10:30

- Llengua castellana i literatura

- Llengua catalana i literatura - Història

- Química

- Disseny

- Geografia

10:30-12:00 Descans Descans Descans Descans

- Ciències de la terra i medi ambient

- Fonaments de les Arts

- Matemàtiques aplicades a les ciències socials

- Llengua estrangera

- Dibuix artístic

- Llatí

- Matemàtiques

- Biologia

- Cultura audiovisual

- Grec

- Tecnologia industrial

13:30-15:00 Descans Descans Descans Descans
15:00-16:30

- Anàlisi musical

- Història de l'art

- Física

- Electrotècnia

- Economia de l'empresa

- Literatura catalana

- Dibuix tècnic

- Història de la filosofia

- Literatura castellana

Un cop passades les PAU s'ha fet un estudi sobre l'evolució de la concentració de CO2 dins d'algunes d'aquestes aules i tenint en compte que dins d'aquests espais no es podia sobrepassar les 900 ppm de CO2:

Valors de referència

El nivell que correspon als espais d’estudi i treball de la UPC és l’IDA 2 (500 ppm) per a sales d'actes, bars, gimnassos o sales d'ordinadors és l'IDA 3 (800 ppm).

Per a calcular el nivell màxim de CO2 s'ha de prendre com a referència la concentració de CO2 en l’aire exterior (400 ppm) i el nivell indicat al RITE per a la tipologia d'espai que volem avaluar.

Qualitat aireTipus d'espaisNivell de referència IDA (en ppm)Mitjana exterior (en ppm)Nivell màxim*
(en ppm)

Valors de referència segons el Reglament d'instal·lacions tèrmiques en edificis (RITE).

IDA: Classificació de la qualitat de l’Aire Interior segons RITE.

Nivells de CO2: s'accepta un marge de +-100 ppm, degut a les variacions en la concentració del CO2 exterior i la tolerància de les sondes de medició.

ÒPTIMA. IDA 1 Hospitals, clíniques, laboratoris i guarderies.

350

750

BONA. IDA 2 Oficines, residències, sales de lectura, museus, sales de tribunals, aules d'ensenyament i assimilables i piscines.

500

900

MITJANA. IDA 3 Edificis comercials, cines, teatres, sales d'actes, restaurants, cafeteries, bars, gimnassos, locals per a l'esport (llevat de piscines) i sales d'ordinadors

800

1.200

BAIXA. IDA 4

1.200

1.600

Amb totes aquestes dades i l'evolució de la concentració de CO2 que es troba al SIRENA, s'han pogut efectuar uns gràfics on es mostra tot això visualment.

Per a fer l'estudi s'han triat aquelles aules on la concentració de CO2 en algun moment va sobrepassar els 900ppm.

• Campus Diagonal Nord Aula DN A5 202: capacitat 24 estudiants.

• Campus Diagonal Sud Aula FME U S01: capacitat 30 estudiants.

• Campus Baix Llobregat Aula C4 237V: capacitat 52 estudiants.

• Campus Manresa Aula MN3 3.6: capacitat 33 estudiants.