Datathon FME 2023: UPC Sostenible participa en la 3a edició

Gairebé 300 estudiants participen en la 3a edició de la Datathon de la Facultat de Matemàtiques i Estadística de la UPC. L'esdeveniment, que aquest any comptava amb la col·laboració d'UPC Sostenible, va ser un èxit que consolida la iniciativa i augura una quarta edició per l'any vinent.

La 3a edició de la Datathon FME es va celebrar el passat cap de setmana 11 i 12 de novembre, amb un gran èxit de participació. La marató de dades, organitzada per l'Associació d'Estudiants de Dades i l'FME, va comptar amb la col·laboració de diverses empreses (NTT Data, Mango, Qualcomm, Novartis, IBM Consulting) i d'UPC Sostenible, que van proposar els reptes de la competició. Estudiants vinguts de 24 països diferents van treballar per equips per solucionar-los durant tot el cap de setmana, tots ells relacionats en l'anàlisi i la ciència de dades.

L'UPC Sostenible va presentar un repte sobre mobilitat sostenible que es dividia en diverses fases. La primera consistia a explicar quins factors determinen els mitjans de transport que es fan servir per a arribar a la UPC. Després, els participants havien de crear una eina de visualització que mostrés els fluxos d'estudiants des de l'origen fins al campus. Finalment, els equips havien de recomanar millores a la xarxa de transport públic existent. L’objectiu final era la reducció de les emissions de CO₂ degudes al transport, a partir d'una diagnosi dels patrons de mobilitat dels estudiants de la universitat i de la detecció de punts febles en els sistemes de transport sostenibles.

Entre les solucions presentades pels equips, en destaquen el càlcul d'emissions de CO₂ a partir de les dades dels viatges que duen a terme els estudiants per arribar a la universitat, i la identificació de patrons de gènere i lloc de procedència a l'hora d'observar amb quin mitjà de transport es mouen els estudiants i per quin motiu ho fan. Alguns equips van poder identificar quines són les zones més mal connectades amb els campus de la UPC calculant els temps de viatge en transport públic i transport privat.

Els participants, organitzats en equips de fins a 4 persones, van disposar de 32 hores per plantejar solucions als reptes, i fins i tot alguns van passar la nit treballant en el seu objectiu. Durant els dos dies, es van oferir xerrades tècniques sobre intel·ligència artificial i ciència de dades i activitats lúdiques.

Un total de 13 equips van treballar en el repte d'UPC Sostenible. Els participants van presentar els seus resultats, i diversos tribunals van decidir els grups guanyadors de cada premi. Tots van coincidir a destacar l'altíssim nivell dels participants i la forta vessant innovadora de les propostes.