Què més podem fer per reduir el consum energètic?

Cartell de la campanya per difondre el Pla d'emergència energètica de la UPC

La UPC ha iniciat una campanya per donar a conèixer el Programa d’emergència energètica, centrat en reduir el consum energètic i fer front a l’augment del preu de l’energia. La desconnexió programada d’equips tècnics no imprescindibles a partir del 2 de desembre i el taller SIRENA per conèixer el consum energètic de cada edifici són les dues primeres accions previstes per conscienciar i implicar la comunitat universitària en l’estalvi energètic.

18/11/2022

S’estima que la despesa anual de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) en subministraments energètics podria ascendir entre els 12 i 16 milions d’euros anuals, unes xifres que signifiquen multiplicar per tres o per quatre la despesa actual de 4,2 milions d’euros.

Aquests dies s’ha iniciat a tots els campus i centres docents de la UPC la campanya per donar a conèixer els objectius concrets del Programa d’emergència energètica: reduir el consum energètic, abaixar les emissions de C02; millorar la gestió i eficiència dels edificis i augmentar l’autoconsum energètic.

La finalitat és assegurar la sostenibilitat econòmica i ambiental de la Universitat i contribuir, per tant, als objectius del Pla Campus UPC Sostenible 2030, especialment en l’àmbit de la transició energètica i l’acció climàtica. També es vol reforçar el rol de UPC com a referent en l’àmbit de la recerca i la gestió sostenible.

A partir d’aquest Programa, la Universitat prioritzarà les actuacions i inversions destinades a l’estalvi energètic, com ara la substitució progressiva de calderes de gas dels diferents edificis de la Universitat per calderes i sistemes amb millor eficiència, l’aïllament de cobertes, així com la col·locació de vinils reflectants a finestres i la substitució de finestres en mal estat.

Pel que fa a la gestió dels sistemes de calefacció i climatització, s’estableixen els 19ºC de temperatura màxima als espais calefactats i els 27ºC de temperatura mínima dels espais refrigerats. També es farà un inventari d'equips de laboratoris docents i de recerca, per estudiar-ne l'ús i el consum energètic, s’establiran mesures d’estalvi energètic en les TIC i s'implantaran noves instal·lacions d'energia solar fotovoltaica als campus de la UPC, que compta amb un total de 600 kWp instal·lats fins ara.

• Desconnexió programada dels equips innecessaris
      Un 32% del consum energètic es produeix quan els edificis estan buits, durant les vacances, els caps de setmana o les nits. Per alertar i conscienciar la comunitat universitària d’aquest fet, l’acció Desconnecta’t de la UPC, insta als centres docents i els serveis de la Universitat a que programin, a partir de divendres, 2 de desembre, la desconnexió dels equips que no siguin imprescindibles durant les nits i els caps de setmana. Aquesta acció servirà també per quantificar, per primer cop, el consum bàsic per després poder reduir-lo al màxim.
    • Taller SIRENA per conèixer el consum energètic de cada edifici
      El 14 de desembre, de 12 a 14 h, s’ha programat una formació en línia sobre el funcionament del Sistema d’Informació dels Recursos Energètics i Aigua de la UPC (SIRENA). Aquesta plataforma, accessible via web i en obert, permet fer el seguiment del consum energètic dels edificis universitaris, la producció d'energia renovable i, des de fa pocs mesos, obtenir dades de la qualitat de l’aire, la temperatura i la humitat dels espais interiors.

Més accions individuals i col·lectives
La campanya engegada proposa accions que la comunitat universitària pot fer de manera individual i col·lectiva: des d’aprofitar la llum i la ventilació naturals, regular la temperatura a 19ºC a l’hivern i a 27ºC a l’estiu i apagar els llums i els equips en marxar i sempre que no s’utilitzin, fins a reduir el volum dels arxius digitals (que també consumeixen energia) o proposar accions de millora energètica.

Notícia relacionada