La UPC s’adhereix a la campanya ‘Lavabos amics de la menstruació'

La UPC s’ha adherit a la campanya ‘Lavabos amics de la menstruació’, coincidint amb la Setmana Europea de la Menstruació Sostenible 2023, que és del 23 al 29 d’octubre, i aquest curs acadèmic adequarà lavabos aptes per a l'ús de productes menstruals reutilitzables.

20/10/2023

En ocasió de la Setmana Europea de la Menstruació Sostenible 2023, que se celebra del 23 al 29 d’octubre, es posa en marxa la xarxa de ‘Lavabos amics de la menstruació’. La Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) és una de les principals universitats catalanes que s’han adherit a la iniciativa, impulsada per l’entitat Rezero, amb el suport econòmic de Beyond Plastic Med.

La xarxa de ‘Lavabo amic de la menstruació’ promou la presència d’espais adequats en les universitats perquè totes les dones i altres persones menstruants de la comunitat universitària puguin dur a terme els seus hàbits menstruals amb comoditat i naturalitat. A banda de contribuir a la normalització de la menstruació i als drets de les dones i altres persones menstruants, la iniciativa també dona visibilitat als productes menstruals reutilitzables, com ara copes, calces absorbents, compreses de roba. Entre els principals residus plàstics d’un sol ús presents als ecosistemes marins s’inclouen els tampons i compreses d’un sol ús. La campanya, per tant, promou que hi hagi lavabos d’ús públic per facilitar el maneig dels productes menstruals, en especial, els reutilitzables.

Adaptació de lavabos als campus

La UPC ha iniciat aquest curs acadèmic 2023-2024 la diagnosi i l’inventariat de lavabos en els diferents campus que poden ser adaptats i, un cop fetes les adequacions necessàries, en els mesos vinents es posarà en marxa una prova pilot i se senyalitzarà amb un distintiu els lavabos adaptats.

Poder netejar la copa

Quan es menstrua, per salut, és important canviar-se el producte menstrual cada cert temps. En el cas dels que són reutilitzables, a més, el procés pot requerir haver de netejar-lo. Però el maneig menstrual en espais públics és sovint problemàtic, a causa de la manca d’espais adaptats i saludables pel maneig menstrual. Segons l’Informe equitat i salut menstrual a Espanya (2020-2022), de la Fundació Institut Universitari per a la recerca a l'Atenció Primària de Salut Jordi Gol i Gurinal, en una enquesta feta a 22.823 dones i altres persones menstruants, el 75,2% assegura haver utilitzat productes menstruals més temps del recomanable per la falta d’accés a espais adequats al maneig menstrual. Diversos equipaments públics de la ciutat de Barcelona s’han sumat a la campanya formant part del mapa de lavabos amics de la menstruació.